-
מה עדיף - לגייס לחברה מעצב UI/UX או לעבוד עם חברת UX/UI חיצונית?
לאורך שנות פעילותנו הרבות כחברת פרויקטים בתחום ה-UX וה-UI, וכחברה אשר מסייעת ללקוחותיה בגיוס מעצבי (UI/UX Designer) UX/UI במסגרת פעילות ההשמה שלנו UX Jobs, נתקלנו בלא מעט לקוחות שהתלבטו בשאלה האם כדאי לעבוד עם חברת עיצוב UI UX חיצונית או האם להעדיף גיוס של מעצב UX/UI פנימי שיעבוד בחברה עצמה (אנחנו כותבים מעצב UX/UI, אבל כמובן מתכוונים גם למעצבת UX/UI לכל אורך המאמר).
המאמר נכתב על ידי מומחי חווית המשתמש בחברת TZUR – UX Designזמן קריאה: 5 דקות
הדילמה ברורה, והסיבות להתלבטות נובעות ממגוון רחב של שיקולים. חברות שהנטייה הטבעית שלהן לגייס מעצב UI/UX פנימי, מומחה UX או מומחה UI לצורך אפיון ועיצוב חווית משתמש בחברה, לרוב יניחו מספר הנחות יסוד:- תקשורת - מאחר ומעצב UX/UI פנימי יישב באופן מלא בחברה ויקדיש את כל זמנו למשימות של אפיון ועיצוב חווית משתמש בחברה עצמה, התקשורת השוטפת איתו תהיה טובה יותר
- זמינות - הזמינות של מעצב UI/UX פנימי תהיה גבוהה יותר, כך שכל בקשה לשינוי בממשק המשתמש או דרישה חדשה לאפיון או עיצוב UI UX, תתבצע באופן מהיר ומידי
- ניהול - הניהול של מעצב UI/UX פנימי יהיה צמוד יותר ותחושת השליטה של החברה בפרטים השונים הקשורים לחווית משתמש תהיה טובה יותר
- תקציב - הגדרת התקציב תהיה מדויקת וברורה יותר מאחר והתשלום שישולם למעצב UI/UX פנימי (למעשה עלות המעביד שלו) הוא זה שיגדיר את התקציב ולא יהיו הפתעות מעבר לכך
- מחויבות - הלויאליות של מעצב UI/UX פנימי תהיה גבוהה יותר מאחר והצטרפותו כעובד לחברה תיצור אצלו "גאוות יחידה" גבוהה יותר מאשר של חברת עיצוב UX UI חיצונית
אם נתייחס להנחות הללו כשיקולים המרכזיים בהחלטה, ייתכן שנסיק שכדאי לנו לגייס מעצב או מומחה UX/UI, אבל האם תהיה זו ההחלטה הנכונה? לא בטוח.
הנה מספר סיבות מרכזיות שעשויות לגרום לכם לחשוב אחרת:- מיקוד ומומחיות - המושגים מעצב UI/UX או מומחה UX/UI הם סוג של המצאה שלא קיימת במציאות ואשר נולדה מתוך רצון להשיג את המרב במינימום עלויות. בפועל, בתחום חווית המשתמש קיימים 3 תפקידים מרכזיים: מאפיין UX, מעצב UI ומומחה HTML, והם שונים מאוד אחד מהשני מבחינת הכישרון, הרקע האקדמי והניסיון המקצועי. כאשר מבצעים פרויקט אפיון ועיצוב חווית משתמש או אפילו עבודה שוטפת, חייבים להתייחס ל- 3 הרבדים הללו, מאחר והם קיימים בכל פרויקט ופרויקט. כדי להגיע לתוצאה ברמה גבוהה עלינו לשלב בין השלושה ולהקדיש לכל אחד מהם את הזמן והמשאבים ההכרחיים עבורו. אם הפרויקט גדול מספיק כך שניתן לגייס שלושה אנשי מקצוע שונים (שיתפקדו כצוות) זה אולי יכול לעבוד (גם לא בטוח, ונתייחס לכך בהמשך), אך אם הכוונה היא לגייס עובד אחד שיבצע את כל התפקידים הללו בעצמו, סביר להניח שתיתקלו בבעיה. ב- 20 שנות פעילותנו, עם מעל ל- 1,400 פרויקטים שביצענו בתחום של אפיון ועיצוב חווית משתמש, אלפי מועמדים שראיינו ומאות אנשים שהכשרנו לתעשייה (ומחזיקים היום בתפקידים בכירים בחברות שונות בארץ ובחו"ל), מעולם לא הצלחנו למצוא את אותו "סופרמן" שהוא גם מאפיין UX מעולה, גם מעצב UI מדהים וגם (כמובן) HTMLיסט ששולט בכל צורות הכתיבה התקניות. בוודאי שיש מי שעושה את כל התפקידים הללו יחד (והוא בטוח שהוא מעולה בשלושתם), אולם נדיר ביותר עד בלתי אפשרי שיעשה את שלושתם מצוין. זה טבעו של העולם (בכל מקצוע, לא רק באפיון UX ועיצוב UI). לכן סביר מאוד להניח שכאשר תגייסו מעצב או מומחה UX/UI, תגייסו בפועל מעצב גרפי שעושה גם אפיון UX ולפעמים גם HTML (נדיר יותר שתמצאו מאפיין UX שעוסק גם בעיצוב גרפי), ובהנחה שהוא אכן מעצב UI טוב ומיומן, רוב הסיכויים שתקבלו ממשק שמעוצב יפה, אבל לא בהכרח כזה שישיג את המטרות העסקיות. לתפקידו של מאפיין חווית משתמש חשיבות רבה בשלבי המחקר המעמיק, גיבוש הקונספט ואפיון חווית המשתמש בכללותה. מאוד לא מומלץ להתפשר על הנושא הזה
- חשיפה למקורות ולחידושים - מעצב UI/UX פנימי, כעובד יחיד בחברה שאחראי על הנושא, הוא בודד במערכה, ויתרה מכך, עסוק מבוקר עד ערב במשימות השוטפות והספציפיות עליהן הוא עובד. העובדה הזו מקשה עליו להימצא בחזית המחקר בתחום חווית המשתמש, להיות חשוף לדברים חדשים באופן יומיומי, להימנע מטעויות שנעשו בעבר ואולי הדבר החשוב ביותר, לקיים סיעור מוחות פנימי עם מומחי UX נוספים (דבר שקורה באופן שוטף בכל חברת פרויקטים). לכן במקרים רבים תגלו שחווית המשתמש של האפליקציה או המוצר החדש שלכם לא מספיק טובה, והיא לא יצירתית וחדשנית כפי שציפיתם. התחושה הכללית תהיה שמשהו בה מפוספס, מבלי להבין בדיוק למה
- צוות מומחים - כאשר מדובר בפרויקט גדול, או בחברה שמבצעת הרבה מאוד פרויקטים באופן שוטף, ניתן בהחלט לגייס צוות מומחים שכולל מאפיין UX, מעצב UI ו- HTMLיסט ולמעשה לבנות מעין צוות פרויקטים קטן שיעבוד בדומה לחברת עיצוב UI UX חיצונית. בהנחה שהיקף העבודה מצדיק בניית צוות כזה, זוהי אלטרנטיבה שכדאי לקחת בחשבון מאחר והיא עשויה להוביל לחיסכון בעלויות. החסרונות לרוב יהיו הזמן שייקח לצוות כזה לעבוד בסנכרון מלא אחד עם השני (זמן הסתגלות), ניהול הצוות (ברוב המקרים צוות כזה ידרוש גם גיוס של ראש צוות שינהל אותם), וכמובן האתגר בגיוס האנשים המתאימים ביותר לתפקידים הספציפיים (כאשר לחברה אין ניסיון קודם בגיוס אנשי מקצוע מסוג זה)
- מוטיבציה - זה אולי יישמע מפתיע, אבל לחברת פרויקטים חיצונית שחיה ונושמת את המקצוע שלה יש מוטיבציה גבוהה בהרבה מאשר לעובד פנימי. כל חברה שמכבדת את עצמה ואוהבת את תחום עיסוקה ניזונה מאתגרים חדשים ויותר מזה- מהצלחות. הסיפוק שנובע מפיצוח קונספט ומהצלחתו של פרויקט עבור לקוח, לא משתווה לשום דבר אחר
באופן כללי, ניתן לומר שאם החברה עומדת בפני פרויקט של אפיון ועיצוב חווית משתמש של מוצר חדש, אפליקציה או אתר, הדבר הנכון לעשות יהיה לעבוד עם חברת פרויקטים (לפחות בשלבים הראשונים), שלרוב תתרום רבות מהיצירתיות שלה, מעבודת הצוות ומהניסיון העשיר בתחום וכן תתווה את הדרך ותביא ערך מוסף רב לפרויקט. כמובן שההחלטה לגבי החברה המתאימה לביצוע הפרויקט חייבת להתקבל בצורה מושכלת, תוך בחינת ניסיון העבר של החברות השונות, המיקוד שלהן ב- UX ו- UI, איכות הפרויקטים שביצעה עד היום, הכימיה האישית, ההתאמה לפרויקט הספציפי וכמובן התקציב (בהגדרה תואמת של תכולת העבודה). לשם כך, מומלץ להיפגש עם מספר חברות פרויקטים מקצועיות (בדרך כלל בין 3 ל- 5 חברות) ולבחור בחברת עיצוב UX UI שנראית לכם המתאימה ביותר לביצוע הפרויקט.
לחילופין, אם עיקר העבודה הינה משימות שוטפות או שכפולים רבים שמבוססים על תבניות קודמות, ייתכן ויהיה כדאי לשקול גיוס של מעצב UI פנימי שיבצע את העבודה השוטפת בעלות נמוכה יותר. גם במקרים הללו חשוב לשים לב לכך שהעבודה תהיה מקצועת ומדויקת ולא תיווצר תחושה של חוסר עקביות בין אזורים שונים, "טלאים" ופתרונות לא מספיק מקצועיים.
כל הזכויות במאמרים אלה שמורות לחברת TZUR – UX Design. אין להעתיק, לשכפל, לצטט או לעשות כל שימוש שהוא בתוכן המאמר, ללא אישור מפורש בכתב מחברת TZUR – UX Designמחפשים חברת UX/UI מעולה?
אנו מומחי UX/UI למערכות מורכבות, אתרים ואפליקציות, שחיים ונושמים חווית משתמש כבר למעלה מ-20 שנים וזמינים לכל פרוייקט, אתגר או משימת UX/UI.