-
עיצוב ממשק – מדע או משחק?
בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית ומבורכת בתחום ה- UX, אשר תורמת רבות לשיפור חוויית המשתמש באתרי אינטרנט, מערכות ואפליקציות, מגבירה את המודעות של חברות ואנשים לתחום, ויוצרת הזדמנויות תעסוקה חדשות, מגוונות ומרתקות.
תכנון ממשק משתמש הכולל אפיון ועיצוב חווית משתמש (שתוצאתם באה לידי ביטוי בממשק המשתמש) כולל בתוכו אספקטים רבים. כדי להשיג ממשק משתמש טוב, חשוב לשים לב למספר גורמים מכריעים בהגדרת המטרות, בניהול התהליך, בצורת החשיבה ובגיבוש הפתרון לממשק משתמש מוצלח.
המאמר נכתב על ידי מומחי חוויית משתמש (UX) בחברת TZURזמן קריאה: 3 דקותחוויית משתמש מוצלחת היא תוצאה של עבודת צוות
חוויית משתמש היא תחום מולטידיציפלינרי. כדי ליצור ממשק משתמש מוצלח (בין אם מדובר בממשק משתמש לאתר אינטרנט, אפליקציית Web או סלולר), חשוב ליצור צוות שמשלב מומחים בעלי התמחויות שונות מחברת ה- UX אשר עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הצוות המנהל את הפרויקט מטעם החברה עצמה .
צוות המומחים מתוך חברת ה- UX כולל:- מומחה UX בכיר בעל חשיבה עסקית וראייה כוללת. באחריותו להתוות את האסטרטגיה, לראות את תמונת העל של ממשק המשתמש ולוודא את השגת המטרות העסקיות בכל שלב ושלב בפרויקט
- מומחה UX שמתכנן את ממשק המשתמש בפועל. באחריותו ליישם את האסטרטגיה בצורה הטובה ביותר, באמצעות אפיון מדויק של חוויית המשתמש לפרטי פרטים
- מעצב גרפי של ממשק משתמש. עיצוב גרפי הינו תחום רחב מאוד ומעצבים גרפים מגיעים מתחומים שונים ומגוונים. חשוב שהמעצב הגרפי, יהיה מצד אחד יצירתי וחדשני, אך מצד שני יהיה בעל ניסיון בעיצוב ממשקים. על המעצב הגרפי לעבוד בצמוד למומחה ה- UX, על מנת לוודא כי כל חשיבת ה- UX, הפתרונות הלוגיים והשגת המטרות, אינם נפגעים בשלב העיצוב הגרפי
- מומחה HTML. תפקידו של מומחה ה- HTML חשוב מאין כמוהו. מתוקף היותו המוציא לפועל של הסקיצות שאופיינו על ידי מומחה ה- UX, מומחה ה- HTML חייב להקפיד על דיוק, כתיבת קוד HTML תקני, מותאם לדפדפנים, קל, דינאמי, נגיש ורספונסיבי (ניתן לקרוא על הנושא בהרחבה במאמר: HTML - המרכיב הלא כל כך סודי בהצלחה)
מטרות עסקיות כבסיס לחוויית משתמש וממשק משתמש
תכנון ממשק משתמש באופן נכון, יביא לחווית משתמש מוצלחת, כזו שתשיג את המטרות העסקיות. בעניין זה חשוב לשים לב למספר נושאים:- דעתו של אדם או מומחה שלא מבין לעומקן את המטרות העסקיות, היא דעה מוטה ומבוססת רובה ככולה על אינטואיציות ותחושות אישיות. ממשק משתמש אמור לענות על מטרות עסקיות ותסריטים ברורים, שהוגדרו כבעלי חשיבות גבוהה מאחרים. ברור מאליו כי לא ניתן להשיג "הכל מהכל" וכי בקבלת דעות רבות ושונות, יתקבלו "ממצאים" רבים הטוענים כביכול לבעיות בממשק המשתמש
- גם כאשר מדובר בחברות דומות או אפילו זהות בפעילותן, המטרות העסקיות עשויות להיות שונות מחברה לחברה. כך למשל, באתר אינטרנט חברה מסוימת יכולה לרצות לשים יותר דגש על מכירות באתר, בעוד אחרת מעוניינת לקדם דווקא את נושא השירות ושלישית מתרכזת בתוכן ומידע מקצועי
קריטריונים לממשק משתמש טוב
- עונה במלואו למטרות העסקיות שהוגדרו בתחילת הפרויקט
- מותאם לקהל היעד
- מתייחס לתסריטי השימוש החשובים יותר
- ממוקד משתמש (User Centered Design)
- בעל ארכיטקטורת מידע, המאפשרת גישה למידע מכיוונים רבים
- מאפשר אינטראקציה מלאה בינו לבין המשתמש
- מניע לפעולה
- ברור, נוח ופשוט להבנה וללמידה
- קל לסריקה מהירה
- עקבי בתהליכים, מסכים וביצוע פעולות
- יוצר רושם ראשוני טוב ותחושה טובה לכל אורך הדרך
- בעל עיצוב גרפי חדשני ומותאם למטרות ולזהות התאגידית
- צד המשתמש (HTML, CSS, JS...) כתוב בצורה תקנית ועכשווית
- תומך בנגישות (Accessibility)
- ממשק משתמש רספונסיבי (בהתאם לאופי הפרויקט)
- מותאם לדפדפנים שונים ומערכות הפעלה שונות
כאמור, ממשק משתמש מוצלח הוא תוצר של עבודת צוות, שמעל הכל משיג את המטרות העסקיות. התחייסות לממשק המשתמש בפרמטרים ומדדים עסקיים (להבדיל מתחושות ו- “כללי אצבע”) היא הדרך הנכונה להוביל להצלחה העסקית.
עוד בנושא
כל הזכויות במאמרים אלה שמורות לחברת TZUR – UX Design. אין להעתיק, לשכפל, לצטט או לעשות כל שימוש שהוא בתוכן המאמר, ללא אישור מפורש בכתב מחברת TZUR – UX Designמחפשים חברת UX/UI מעולה?
אנו מומחי UX/UI למערכות מורכבות, אתרים ואפליקציות, שחיים ונושמים חווית משתמש כבר למעלה מ-20 שנים וזמינים לכל פרוייקט, אתגר או משימת UX/UI.